2017-09-29

v.39

Idrott: 

I tisdags spelade vi spökboll. 
I torsdags tränade vi på att samarbeta och delta i lekar först. Då gjorde vi en lek som kan passa toppen att göra även på rasten. Vi kallar den labyrinten. Här ser ni en liten film från lektionen: 



Efter det tränade vi högintensivt med Tabata. Vilket engagemang! Härligt att se!
Jag tror många hade lite träningsvärk idag, fredag (även Anna :)).
Vi avslutade torsdagen med ännu en ny lek. En jagare utanför cirkeln skulle försöka ta en av deltagarna i cirkeln. Cirkeln skulle hjälpas åt att hålla den personen borta från tagaren. Roligt!



Geografi:

Vi började veckan med att kolla av vad eleverna lärt sig om centrala Europa. Då gjorde vi en kahoot. 
Sedan gick vi vidare mot västra Europa. Vi såg en kort film och tränade då på att fitta fakta medans vi såg på filmen. Vi fick frågor vi skulle svara på när vi tittade på den.
Sedan tränade vi på västra Europas namngeografi. Alla har fått välja ett land i västra Europa som de vill arbeta mer med nästa vecka. Då ska vi träna på att läsa texter och ta reda på fakta utifrån viktiga begrepp, tex klimat, natur, befolkning, ekonomi osv.



Svenska (värdegrund):
Vi pratade om vad man skulle vilja ha i Ånge, som inte finns idag, för att göra fritiden mer meningsfull. Det kom upp många olika, jättebra förslag: ungdomsgård för yngre, skate/cykelpark, klättervägg och att tennisplanen ska vara gratis för ungdomar var bara några av förslagen. VI ska nu skriva ihop alla förslag och maila in till Ånge kommun så att de får höra våra önskemål. 

Efter detta gjorde vi en rolig lek. Alla sitter två och två, mitt emot varandra. Anna säger var man ska ha händerna: på näsan, ryggen, nacken, knäna osv. När Anna säger SKO, ska eleverna försöka ta skon som ligger i mitten snabbast. Full koncentration och många skratt!

Svenska (läsa):
Vi fortsätter läsa om Percy och hans magiska skor. Efter att Anna läst veckans kapitel högt fick eleverna i par en varsin bild som visade något som hänt hittills i boken.
Vi tränade på att skriva meningar.
En i paret hittade på en mening om bilden, den andra skulle skriva den i sin skrivbok. Sedan tittade de båda på meningen och kollade så att allt var rätt stavat, att det fanns stor bokstav och skiljetecken på rätt ställe osv.
Slutligen skrev alla upp sina meningar på tavlan och vi tittade tillsammans på dem. Kunde vi komma på vilken bild som hörde till vilken mening?

Brainbreaks förstås - efter en av veckans GOTDs fick eleverna i grupper bilda olika bokstäver med sina kroppar.

NO: Tre bidrag inskickade till Kartongmatchen, Uppgiften är att skapa en återvinningskampanj.
         Många bra förslag och det var svårt att välja...men alla var inte färdiga.



Svenska (skriva)
På svenskalektionen arbetade vi med att bygga ihop en instruktion med hjälp av underrubriker och skapa en kronologisk ordning i texten.



Fysik
Eleverna började bekanta sig med ljuskällor och reflektioner.

Matematik

Vi lär oss nya problemlösningsstrategier och testar att arbeta "baklänges". Vi använder både miniräknare och tränar på huvudräkning då vi multiplicerar och dividerar med 10, 100 och 1000.


Nästa vecka:

Måndag: Steget före, multitest matte
Tisdag: idrott inne
Onsdag: Läsläxa
Torsdag: idrott inne
Fredag: engelska glosor