Svenska

VT-18
Redovisning NO/Sv
Läsa inne

Läsa ute


Läsa ute är mysigt

___________________________ uppdaterat 2018-06-01


Att testa på att vara meteorolog.Redovisning av väderkarta.








__________________________ uppdaterat 2018-05-16


Vi analyserar en argumenterande text utifrån dess struktur:
Åsikt (tes) -- Bakgrund till problemet -- Några argument med olika aspekter --
Bemötande av motargument -- Sammanfattning -- Underskrift.



________________________________ uppdaterat 2018-05-09


Vi har påbörjat våra grupparbeten om klimat/väder
som vi ska redovisa för klassen som meteorologer.





_______________________________________ uppdaterat 2018-04-19




Vi har arbetet med häftet om väder. 

Vi hade tyst läsning och markerade viktiga ord i texten.


_______________________________________ uppdaterat 2018-04-13

Innan vi börjar med ett nytt område Argumenterande texter
lär vi oss mer om GRAMMATIK. Vi repeterar kunskaper om det svenska alfabetet,
vokaler och konsonanter samt gemener och versaler.
Sedan lär vi oss att skilja på ordklasser.


_______________________________________ uppdaterat 2018-04-13

Tredje steget i vårt arbete med återberättande texter är att öva tillsammans.Under v. 13 skriver vi egna notiser (kortare tidningsartiklar)
som kommer att bedömas utifrån en skrivmatris.

Under den här veckan arbetade vi parvis och bedömde kvalitet i andras texter:




Vi arbetade i par och skrev notiser:

Notiser handlar om inbrott i cykelaffären

Stavningstestet hinner vi göra innan påsklovet, 23/3 resp. 26/3.
De eleverna som ville träna rättstavning hemma fick ett övningspapper idag.

________________________________________ uppdaterat 2018-03-21



Vi har läst böcker, arbetat med textens struktur och berättarteknik.

Kunskaperna kommer att användas när eleverna skriver egna berättelser.

_______________________________________ uppdaterat 2018-02-19


Vi arbetade med direkta och indirekta tal samt
fakta och åsikter i texterna.
Grupp 1 började förbereda sig till LÄS- och SKRIVVECKAN
och fick introduktion i hur man bygger en spännande berättelse.

Kika här för att få veta några hemligheter bakom en riktigt bra text.
Grupp 2 och 3 får sin introduktion på måndag då vi startar vårt projekt.

Kom ihåg utmaningar som ska göras hemma under v.8-9.

Eleverna börjar läsa nya böcker från centralbiblioteket.




 ___________________________________ uppdaterat 2018-02-16



_ Vi tränade på att beskriva olika saker...och att lyssna. Sedan fick vi gissa och ställa frågor._
_______________________________ uppdaterat 2018-02-10

Vi har lärt oss att ersätta pronomen jag med
substantiv samt med andra pronomen som hon, henne, hennes
när vi skrivit om en återberättande text.
Självrättning och kamratrespons kunde förbättra färdiga texter.

Nu börjar vi kika  närmare på direkta och indirekta tal i texterna.
Tankekarta

Massagestund




______________________________________uppdaterat 2018-02-02


Eleverna fick rita bilder till texten de läst i boken Varg.




























Gemensam genomgång och reflektioner kring diagnoser till Varg.
Läsförståelse.

På skrivlektioner fördjupade vi oss i svenska ordspråk och talesätt,
arbetade med liknelser och tränade på att skriva fullständiga svar på frågorna.

















______________________________uppdaterat 2018-01-25




Vi arbetar med svenska ordspråk och talesätt med liknelser:









Vi hade tyst läsning och fick sedan svara på frågor
om texten för att till sist rita en bild som vi fick
till oss när vi läste


















_____________________________uppdaterat 2018-01-19

Vårt arbete med ÅTERBERÄTTANDE TEXTER fortsätter.
Vi är på det andra steget i inlärningen och lär oss att
skriva ingress och intresseväckande rubriker till tidningsartiklar.
Vi bekantar oss med grammatik och språkliga drag som är
typiska för återberättande texter.

Klicka på länkarna för att se innehåll och kunskapskrav.


Vi fyller på energi innan lektionen.




Diskussionen är igång. Vi repeterar begrepp som hör till textens struktur (huvudrubrik, ingress, brödtext, bildtext, källor och signatur).












Grupp 1 "läste mellan raderna" och försökte förstå svenska ordspråk. På måndag är det andras tur att arbeta med kloka ord.











Vi började med en ny bok "Varg". Vad kommer att hända på tryckeriet som barnen av en slump får sköta under sommarlovet? Vi har både högläsning och tyst läsning som sedan kombineras med diskussioner,uppgifter m.m


























______________________________________________uppdaterat 2018-01-12






Elisabeth ska ha ansvar för svenska LÄSA och TALA.
Victoria ska ha ansvar för svenska SKRIVA.

___________J     U    L    L    O    V__________




Här kan du läsa kunskapskraven för svenskaämnet:

Kursplan svenska