VT-18
Undervisande lärare: Elisabeth

TEKNIK















___________________________________________ uppdaterat 2018-05-21
BIOLOGI

Vi kollar på matspjälkningsorgane​t. Många meter tarmar vi har i kroppen!!!



Arbete om kroppens matspjälkning.



16/5 Förutom matematik och svenska testar eleverna programmering genom spelet Bits & Bytes
__________________________ uppdaterat 2018-05-16



v. 21 Biologiläxa om matspjälkningssystemet -
22/5 för 5B och 24/5 för 5A.
_______________________ uppdaterat 2018-05-14

v, 20 Biologiläxa om andningsorgan - till fredag 18/5
______________________ uppdaterat 2018-05-09


v. 19 Biologiläxa om hjärtat - till onsdag 9/5 (v.19).
Gå gärna till Webbmagistern för att träna på ett roligare sätt.
___________________________ uppdaterat 2018-05-03


Till v.18:
Biologiläxa om muskler - skriftligt förhör på fredag 4/5.  


____________________________________________ uppdaterat 2018-04-19

Läxa om skelettet - skriftligt förhör under v. 17

_________________________________________ uppdaterat 2018-04-17

TEKNIK

Den här veckan byggde vi olika modeller i Techcard.
Först målades modellerna...
...limmades och byggdes.
En del modeller blev färdiga.
Alla modeller ska fungera med luft och tryck.


___________________________________ uppdaterat 2018-04-13

BIOLOGI

Skriftligt förhör på biologiläxa
17/4 för 5B, 
19/4 för 5A
Klicka här för att se mer information om läxan.
___________________________________ uppdaterat 2018-03-30



________________________________ uppdaterar 2018-03-29








FYSIK & KEMI
Värme


Osmos



FYSIK


Kommunicerande kärl. Vi pratade om lufttryck och
kapillärkraft. Hur fungerar vattentorn?

Hanna assisterar och Elisabeth pumpar ur luft.

Hanna och Nova har dragkamp.
Magdeburgska klotet vann! Fanns inte en chans
att kunna få isär när det var vacuum.

Kan man blåsa in en peng i en kopp ?
Svar: Ja

Edwin fick pingisbollen att snurra på sugröret.
Luften var kraften.

Det gick bara inte att stoppa ner handen i handsken.
Luften tog emot. Den finns !

Lektionen avslutades med att fylla på med teoretiska kunskaper.

____________________________________uppdaterat 2018-02-10

KEMI


Här har Elisabeth fyllt på med honung, sirap ,lönnsirap ,mjölk , diskmedel ,
vatten och matolja, Vi kollade densitet genom att släppa ner olika saker
.Bl a. gem, knapp, häftstift , spelkula och längst upp vilar en legogubbe.
Vi pratade även om opolära och polära molekyler.




















Luft och tryck
Luftens tryck och ytspänningen håller kvar vattnet.



Oj, vad händer med ägget ????




När luften försvann och syret brann upp så försvann ägget ner i flaskan. 
I flaskan fanns ett tomtebloss som förbrukade syret.

Colaburk före och efter. Burken fylldes med lite vatten som
fick koka upp så det förångades. Elisabeth tog den heta burken med en grytlapp
och vände den upp och ner i en bunke med kallt vatten.
Det sa poff! och burken knycklades ihop. 
________________________________uppdaterat 2018-02-02




Elisabeth visade att en potatis producerar ström som energi.















Elisabeth visade två stora kristaller som hon "odlat" fram.
















Vi såg en film som beskrev hur vi kunde göra.
Tog tid men verkade intressant.











Vi tog på labbrockarna och gjorde experiment med olika salter.

När vi gjort färdigt experimenten så dokumenterade vi i vår NO-bok. Viktigt!!!

Den här veckan gällde det för eleverna att lista ut__________________________________________uppdaterat 2018-01-25















...först kolla upp vilka atomer som fanns i
molekylen...


...för att sedan kolla på nätet...


...och till slut skriva kemisk beteckning, rita av och skriva strukturformel



















___________________________________ uppdaterat 2018-01-19


Vi såg film om atomer, molekyler och kemiska föreningar. Eleverna fick även fördjupa sig i periodiska systemet genom att välja ett grundämne som de skulle söka fakta om.
 Fortsättning följer v 3.


















_________________________uppdaterat 2012-01-12

___________J     U    L    L    O    V__________