2017-09-22

v.38

NO: Elisabeth hade med sig massor av mossor och lavar ! På åtta av dem skulle vi sätta rätt namn. Vi använde lupp och flora . Vi hittade kvastmossa, husmossa, väggmossa, björnmossa, kammossa, renlav, blåslav och skägglav, Klurigt var det men vid genomgången i slutet på lektionen så fick vi mer koll. Husmossa t ex växer i våningar och kammossan ser faktiskt ut som små kammar

Brainbreak:
Vi testade Tabata i klassrummet. Full fart!

SO:
Vi såg en film om centrala Europa. Under tiden tränade alla på att anteckna  med hjälp av stödord och tankekarta. Tillsammans skapade vi sedan stora tankekartor enligt Karusellen.
Alla använde sina tankekartor (och annat som man lagrat i minnet) och gick i grupper runt och fyllde på fakta om länderna i centrala Europa. Vi fick till en tankekarta/land.
Under nästa lektion skulle eleverna i grupper sortera begrepp under respektive land. Man hade sin tankekarta och klassens tankekartor till hjälp. Vi lär tillsammans!

Vi fyller på tankekartorna om olika länder. 

Vi sorterar begrepp under respektive land. 
Engelska: 
Vi har tränat på ing-form den här veckan. Vi såg ett avsnitt av en tv-serie som heter "Grammarcompany". 

Under fredagen arbetade vi med readtheory.org. Det är en sida på internet där eleverna har varsin inloggning. Det har gjort ett förtest som visar på vilken nivå de befinner sig. Sedan tilldelar programmet texter med tillhörande frågor som de arbetar med, utifrån resultatet på förtestet. 
Om någon vill träna hemma också så är det bara att använda sin inloggning. 


Svenska (skrivandet)
Vi skriver tillsammans en instruerande text som handlar om förra veckans labb med pyramidhologram. Vi diskuterar textens innehåll, struktur, meningsbyggnad och stavning. Om några veckor skriver vi egna instruktioner.







Bild
Vi fortsätter med framställningen av egna namn i graffiti-stilen för att påbörja ett stort collage.

Matematik
Vi bekantar oss med några prefix/förstavelser: deci-, centi- och milli- som betyder tiondel, hundradel och tusendel.  De hjälper oss att se förhållanden mellan olika längdenheter samt läsa och skriva decimaltal med tiondelar, hundradelar och tusendelar.

Problemlösningar i par. Ibland behövs det inga siffror och tal för att tänka matematiskt.
Här gäller logik och tålamod. Onsdagens mattelektion ägnade vi åt det. 



Nästa vecka:
Måndag: multitest matte
               steget före
Tisdag: idrott 
Onsdag: svenskaläxa Fröken Europa
Torsdag: idrott
Fredag: engelska glosläxa "Sports"