2016-10-21

v.42

Vi börjar veckans blogginlägg på ett helt gäng med fina sköldar som eleverna gjort på bilden. Kom gärna och titta på dem i vårt grupprum där de hänger uppe allihop :).


Geografi:
Vi såg näst sista avsnittet om Holger och Mortensen. Den här veckan åkte de till de tusentals öarna - vi fick lära oss mer om Stockholms skärgård och Bohusläns skärgård. 
Efter filmen tränade vi på att jämföra de olika platserna. Vi använde ett venn-diagram. 
Efter detta fortsatte eleverna med sina grupparbeten om olika naturtyper och naturresurser. 




Teknikspanarna/Bild: 
Den här veckan fortsatte vi med Teknikspanarna. Vi fick i uppdrag att designa "Dunderdammsugaren". Vi arbetade i 2-3 elever i varje grupp.
Först blev vi tilldelad en egen målgrupp:-barn,-vuxet par eller -gammal dam med ond rygg.
Det gällde att välja ut 5 behov till vår målgrupp ur en lista. Färg och storlek var valfri. Sedan klurade vi och gjorde en skiss. För att inga "designhemligheter" skulle höras till någon annan grupp höll vi en låg samtalston. Efter skissen ritade vi in modellen på Teknikspanarnas papper. Som avslut på uppdraget ska vi göra en reklamaffisch och få många kunder som köper dammsugaren. Allt detta ska sedan redovisas muntligt för klassen eller mindre grupp.




Matte:
På matten den här veckan har vi fortsatt att träna på multiplikationsuppställningar - och den här veckan med två siffror.
Vi startade upp med arbete i lärpar. Eleverna fick diskutera och prata om en uppgift ur Concept Cartoons. Det gällde att lista ut vem av personerna som hade rätt uträkning - och även att fundera kring hur de övriga tänkt som hade tänkt fel. Eleverna imponerade på mig när de lyckades klura ut alternativ på missförstånd till alla barn i uppgiften.

Vi använder ofta tavlorna vid genomgångar så att alla elever måste vara aktiva.

Vi har provat på två olika spel den här veckan. Först spelade vi multiplikationsbingo och sedan såg vi ett avsnitt av Beppematik och testade sedan hans kortspel "snabbast vinner". Spela gärna det hemma tillsammans - och variera mellan att addera, subtrahera och multiplicera. 

Se Beppematik här:


Svenska:
Vi har tränat på att använda skiljetecken på Elisabeths grammatiklektion. Här använder vi smartboarden för att träna tillsammans.

På vår skrivtimme har vi precis börjat med att skriva vår återberättande text. Vi fick i par fundera över vilka olika delar en återberättande text består av och vad vi ska tänka på när vi skriver den. 
Sedan planerade vi och har nu börjat att skriva vår text på dator. Till vår hjälp har vi en checklista. Det är ett bra stöd för att komma ihåg vad man ska ha med. Eleverna tränas i att ta ansvar för sitt lärande. 
 Äpple :) med (om ni tittar noga) en nyckelpiga som hälsade på...

Engelska:
På engelskan hade vi diagnostest under onsdagen. Först arbetade vi på en stencil och sedan i workbook. 

Något att tänka på:



NÄSTA VECKA:

Måndag: 
Schemabrytande lektioner hela dagen - Temadag: integration
Ingen idrott
Vi hoppar även över Steget före...det brukar vara ganska trötta barn efter en sån här "annorlunda" dag.

Torsdag:
Elevråd  kl.12.00

Fredag:
Eleverna har önskat att få klä ut sig denna dag - sista dagen inför lovet och snart Halloween. Dock har rektor och personal bestämt att eleverna inte får komma utklädda i heltäckande masker. Många barn är uppskrämda efter senaste veckors clownhysteri.


Vecka 44: LOV