2016-10-13

lärande matris Återberättande text

Imorgon ska eleverna få använda det de lärt sig om hur en återberättande text är uppbyggd genom att själva skriva en sådan text. För att de ska veta vad som krävs och hur de ska nå en hög måluppfyllelse ska de få denna lärandematris.

Jag…
kan
kan väl
mycket väl
INNEHÅLL
skriver nästan allt i kronologisk ordning och några av verben är skrivna i preteritum (dåtid).

begripligt
skriver allt i kronologisk ordning och de flesta av verben är skrivna i preteritum (dåtid).

relativt tydligt



alla verben är skrivna i preteritum (dåtid).

Tydligt
STRUKTUR
Min berättelse har   inledning och avslutning.






Några händelser skrivs som nytt stycke.

Min berättelse har rubrik.



i huvudsak fungerande
Min berättelse har  tydlig inledning som ger svar på flera inledningsfrågor samt avslutning som sammanfattar texten.



Nästan alla händelser skrivs som nytt stycke.

Min berättelse har passande rubrik.



relativt väl fungerande




avslutning som sammanfattar texten där egen åsikt kommer fram.

Alla händelser skrivs som nytt stycke.

Min berättelse har passande rubrik som lockar till läsning.

väl fungerande
VARIATION
upprepar sällan tidsord.


viss
varierar tidsorden.




förhållandevis god
varierar tidsorden och väljer ord som förstärker innehållet.

god
Kan skriva olika slags texter med