2016-10-14

v.41


Svenska:
Vi har tränat på att kamratbedöma den här veckan.
Vi läste en elevtext (påhittad) tillsammans och skulle med hjälp av en checklista bedöma textens språkliga del. Vi tittade på stavning, meningsbyggnad, styckeindelning osv.
Sedan provade vi på att kamratbedöma texten med hjälp av två stjärnor och en önskan. DEt innebär att man ska ge sin kompis feedback: två stjärnor = två bra saker man vill lyfta fram med texten och en önskan = något som kompisen kan förbättra med sin text.
På fredagen började vi skriva en återberättande text (se lärandematris under fliken svenska). Den ska vi sedan använda för att träna oss på att ge och ta feedback och att bearbeta texten med hjälp av just kamratbedömning.

Matte:
Vi fortsätter att träna på att räkna multiplikation. Denna vecka har vi 8:ans tabell i läxa.
Vi har lärt oss att ställa upp multiplikationstal - till och med så har vi provat på att göra det med tvåsiffriga tal.
Gemensamma genomgångar med hjälp av våra whiteboardtavlor visade att eleverna har ganska bra koll på multiplikationsuppställning med ensiffriga tal, typ 645 * 3. Att använda tvåsiffriga tal (23 * 34) är lite svårare så det tränar vi mer på :).
Vi mängdtränar genom att spela spel.

multiplikationsträning i början av varje mattelektion. 

Geografi:
Vi fick lära oss om de svenska fjällen på Geografens testamente den här veckan. Vi såg avsnittet och tränade sedan på att sammanfatta vad vi lärt oss i en tankekarta.

Därefter påbörjade vi ett styrt arbete i grupp. Syftet är att vi ska träna samarbete förstås, men även att lära oss mer om naturtyper och naturresurser.
Alla grupper fick en var sin naturtyp i Sverige som de ska ta reda på mer om. Var finns denna naturtyp? Hur ser naturen ut? Vilka växter? Vilka djur?
Kopplat till naturtypen ska sedan gruppen fundera över vilka naturresurser som finns och vad människor arbetar med som har med naturresursen att göra.

Vecka 46 ska eleverna få visa vad de kan om Sveriges namngeografi. De har fått med instruktioner om detta hem!
Vi tränar på att söka, välja ut och sammanställa fakta.
Till vår hjälp har vi ens stödmall.

BILD:
Den här veckan hade vi en "göra färdigt"-timme. Det gällde att göra klart, vapensköld, fyrfärgsproblemet och serien till Natur & Miljöpärmen. När det var fixat så blev det fri bild.

Teknik:
Elisabeth började med att berätta om vad vi skulle få jobba med i Teknik. Hon visade bla Lego Education, Techcard m m . Vi pratade om vad teknik är och hur alla produkter vi använder har på något sätt tagits fram ur ett syfte/behov.
Vi började sedan med Teknikspanarna. Avsnittet gällde vardagsteknik. En utomjording behöver klass 4 på Björkbackaskolan som hjälp. Han behöver veta mer om vår teknik på jorden för att sedan ta kunna ta sig tillbaka till rymden.
Vi följde med tre ungdomar som besökte Elektrolux där man bl a tillverkar dammsugare och kylskåp.
Där berättade de hur ett kylskåp fungerar. Efter filmen så fick vi hjälpa tre olika målgrupper:
världens bästa farmor, en student och en familj med tre barn att få den bästa dammsugaren, tvättmaskinen och mixern. De hade alla olika behov.
Tyvärr så strulade datorerna med internet för 4a. Alla hann ändå med uppdragen till slut!
Så är det med teknik. Den fungerar inte alltid...




NÄSTA VECKA:

Måndag och onsdag idrott inne. Kom ihåg ombyte och handduk.

Måndag: KOM IHÅG att ta med läsläxan! Vi kommer att byta böcker på måndag - det blir svårt om inte alla har med sig de böcker de läst!

Fredag:
matte: multiplikationsläxa tabell 9
engelska glosor