2016-09-30

v.39

Geografi: 
Vi började lektionen med att kolla av vad vi lärt oss under tidigare geografilektioner.
Vi använde oss av Kahoot.
Den här veckan har vi lärt oss mer om Sveriges kust och hav. Holger och Mortensen åkte vidare på sin resa och hamnade vid Höga kusten. Vi lärde oss om Skuleberget, högbonden, rövarhistorier och om att Höga kusten är brant och bergig.
Efter det tränade vi på att jämföra. Vi skulle hitta likheter och skillnader mellan Skånes slätter och Norrlandskusten. Till vår hjälp använde vi ett s.k. venndiagram. Alla fick en varsin lapp där det stod något; tex skog, brant, åker, vete, industrier osv. Sedan skulle man fundera över var ordet skulle hamna i venndiagrammet - i "slättdelen", "kustdelen" eller i mitten där likheterna hamnade (passade i båda).



Bild:
Vi har försökt lösa fyrfärgsproblemet.

Matte: 
Vi har kollat av vad vi lärt oss inom kapitlet de fyra räknesätten och prioriteringsregeln. Vi gjorde ett test som vi ska arbeta utifrån sedan.

Eleverna fick sedan rätta Annas test. Hon hade nämligen gjort samma test som eleverna och deras uppgift var att rätta det. De skulle fundera om uppgiften var rätt löst, HUR Anna missförstått och VAD rätt svar skulle vara.
Det är ett bra sätt att få fundera över vanliga missuppfattningar och att få diskutera och prata matte. De får även träna sig att förklara för andra.
Full aktivitet vid rättning av Annas test.

Multiplikationsspel tabell 5 och 6

Denna veckas läxa var tabell 5 och 6

Svenska:
Vi såg ett avsnitt av Läsmysteriet och arbetade med reportern (att ställa/svara på frågor).
Alla arbetade med en läsförståelseuppgift. Där tränade vi på att svara på frågor PÅ, MELLAN och BORTOM raderna. Vi var ganska överens om att frågorna BORTOM raderna är de svåraste. Då måste man klura och utgå från egna erfarenheter.


I måndags arbetade vi med den första veckans läsläxa. Eleverna arbetade i par och svarade på uppgifter utifrån det de läst. När de svarat på frågorna fick de läsa högt i paren. 

Engelska: 
Vi har tränat på A och AN. Vi såg en grammatikflipp från Youtube, arbetade i Workbook och gjorde extraövningar.


 Biologi:
Vi har lärt oss om fotosyntesen. Vi tittade på klyvöppningar i ett USB-mikroskop.
Vi såg en film som handlade om fotosyntesen och sedan räknat ut granens ålder.

Veckans GOTD:

Bildresultat för BermudatriangelnBermudatriangeln
Bildresultat för titanicTitanic


NÄSTA VECKA:

Måndag: läsläxa
Anna, Elisabeth och Sasha åker till Sundsvall på diabetesinformation sista lektionen. Då arbetar Bodil Filipsson i 4A och Malin i 4B.

Fredag:
Multiplikationsläxa tabell 7
engelska glosor
Anna är på förstelärarnätverk hela dagen.
Elisabeth är ledig.