2017-02-10

v.6

Vi vill börja med att skicka ett stort tack till Åsa Hellhoff som inspirerat oss alla under några veckor till att göra massor med fina saker i keramik. Nu hoppas vi att vi ska få se alla saker i en utställning framöver. Tyvärr hade vi så fullt upp denna vecka med att färdigställa allt fint så det blev inga bilder tagna :(. 


Vårt demokratiska samhälle:
Vi har sett avsnitt 4 och 5 av Dröm om demokrati. Det verkar ju faktiskt lösa sig för det svenska folket år 2040. Det verkar som om modiga människor som vågar kämpa för demokrati kommer att vinna :). Vi ser sista avsnittet till veckan.
Denna vecka fick vi lära oss om hur demokratin växte fram i Sverige för 100 år sedan. Vi fick lära oss om  revolutioner och demonstrationer som till slut lade grunden för vårt demokratiska samhälle idag. Vi lärde oss om demonstrationerna i Ådalen, om hungerdemonstrationer och om att vi fick allmän rösträtt.
Nästa avsnitt handlade om människor som på olika sätt (både lagliga och mindre lagliga) kämpar för demokrati och viktiga frågor i samhället.
Efter det fick alla välja en människorättskämpe från en lista, se en film på youtube om den personen och sedan skriva en sammanfattning eller göra en tankekarta.








Svenska: 
Vi arbetade med läsförståelse på onsdagslektionen. Då läste alla en text om "Peter och Petra" och sedan tränade vi på att läsa på, mellan och bortom raderna när vi svarade på frågor. Vi avslutade med att gå igenom svaren, så att det även blir en diskussion kring texten.


Vi tränade på att följa en instruktion. Alla fick olika texter och sedan skulle man göra uppdraget efter instruktionen.
Vi fick göra en utvärdering i EXIT-boken . Alla tyckte det var ett lugnt och bra sätt att jobba på.




Engelska: Den här veckan så repeterade vi prepositioner och möbler. Vi gjorde övning på Smartboarden och så arbetade vi med "ormspel" där det gäller att veta vad möblerna heter på engelska. Vi fokuserade på there is och there are i grammatiken vilket även är läxa till v 7.

Matte: 
Vi har börjat arbeta med bråk. Vi gör övningar, har genomgångar och testar, räknar, ser filmer och...ja, allt möjligt för att alla ska få lära på ett sätt som passar.
Att variera undervisningen och att få med alla är så viktigt.
Här kommer en film om grundläggande bråk:


Vi  tränade även  på att addera och subtrahera bråk:




Fysik/Astronomi: Vad är detta??? Jo detta är ett björndjur (trögdjur). De är bara 0,1-1mm långa och finns bla i blöt mossa på Öland (Stora Alvaret). Dessa små djur har faktiskt varit på en riktig rymdresa med en så kallad Fotonkapsel. Där har de fått leva i stort sett utan skydd. De tål värmväxlingar mellan -100 grader till +100 grader. De går ner i dvala och kan därför överleva i åratal utan vatten, värme och syre. De kan förmodligen reparera sitt eget DNA. Björndjuren finns även på höga berg i Antarktis.

Elisabeth började läsa berättelsen om Leia och björndjuren och sedan fick vi rita hur vi trodde de kunde se ut. Somliga blev faktiskt ganska lika.





Efter det så fick vi börja göra tankekartor till våra fördjupningar om planeter.


Hållbar utveckling: 
Vi har jobbat med våra ostkupor. I ostkupan skulle grupperna på något sätt visa upp sina tankar kring hållbar utveckling.
Ni måste komma och se på dem! De är sååå fina och genomtänkta! Från och med tisdag står de uppställda i Navets fönster.






NÄSTA VECKA:

Studiedag på måndag. Alla elever lediga. 

Läsläxan lämnas in på TISDAG, eftersom alla elever är lediga på måndag. 

Engelskaläxa till fredag (There is, There are)


Så hissnande vackert - se film från fredagens gotd: