2017-01-27

v.4

GOTD:
Vi hade kunnat prata hur länge som helst om förintelsen idag på GOTD-lektionen.  I slutet förstod nog alla varför vi valt ledtråden: Om detta må vi berätta...

Bild från Birkenau...

Ibland är det skönt att ha en egen liten vägg att avskärma sig med när man arbetar...


KERAMIK HOS ÅSA:

Vi hade verkligen ett jätteroligt första pass hos Åsa och alla elever är redan taggade inför nästa pass!
Det var full aktivitet och kreativiteten flödade. 




 HÅLLBAR UTVECKLING:

Vi lär oss om energi och hur man kan spara energi, om växthuseffekten och hur vi kan leva för att undvika klimathotet. Nästa vecka kommer vi att prata om återvinning. Då ska vi också planera för vårat slutarbete när vi ska tillverka/bygga modeller som visar hur vi ska leva för att leva hållbart.

ENERGITJUV eller ENERGISMART?

Vad har jag lärt mig och vad hoppas jag lära mig mer om?

Vi använder lässtrategier och arbetar tillsammans för att förstå en text om hållbar utveckling. 

Vår värld - som vi måste ta hand om! Men vi kom också på att just DENNA
jordglob gjorde att vi var energitjuvar :) - så vi släckte den. 
TEKNIKSPANARNA:
Naturligtvis så kopplade vi vårt tema Hållbar utveckling även till Teknikspanarna. Vi fick göra ett besök på företaget Seabased i Uppsala. De förklarade hur de med bojar som är förankrade i havsbotten omvandlar vågornas kraft till energi. Vi fick följa med till Ångströmslaboratoriet där de bygger prototyper utifrån Seabased teknik. Dessa konverterar vågkraften till energi som sedan "transporteras" till samhället.
Vi fick i våra utmaningar bl a återvinna gamla produkter för att konstruera en egendesignad brödrost.
 


Somliga fick lite tid över och fick då börja sortera upp Lego- education.
Viktigt att var del hamnar på rätt plats i lådorna!


Här läser vi text i Natur& Miljöpärmen och Lyckoslanten för att sedan
 tillsammans besvara frågor om Hållbar utveckling.

MATTE:
Vi har arbetat vidare med ekvationer. Man kan lösa ganska svåra ekvationer när man arbetar tillsammans :).

Vi tränar på att förklara och diskutera matte. 
...och har spelat spel.
Nästa vecka ska vi ta fram den nya boken och starta upp arbetet med BRÅK. 


VÅRT DEMOKRATISKA SAMHÄLLE:
På SO-lektionen denna vecka startade vi upp området "Vårt demokratiska samhälle".
Vi pratade om demokrati och diktatur och tränade på att sortera upp hur en demokrati och en diktatur fungerar.
Sedan såg vi första delen av tv-serien "Dröm om demokrati". Året är 2040 och en diktator har tagit över i landet Sverige. Men det finns de som vågar kämpa emot...
I Dröm om demokrati förklarades skillnaden mellan riksdag och regering - inte alls så lätt att förstå. Vi kommer att prata med om det och försöka bena ut vad som är vad. Diskutera det gärna hemma :).
Vi pratade även om begreppen representativ demokrati och direkt demokrati.

Nästa vecka kommer vi att lära oss mer om våra partier och om våra grundlagar.




 ENGELSKA:
Vi började med prepositioner och sjöng tillsammans en liten sång...in ,on, under...



 NÄSTA VECKA: 

Keramiktemat fortsätter, enligt schema.

Läsläxa kapitel 8 till måndag.

Engelskaläxa till fredag (have/has)