2017-01-20

v.3

Organiserade raster:
Hela detta läsår har vi på skolan haft flera raster varje vecka där det anordnas aktiviteter som de elever som vill kan delta i. I början på veckan kunde man välja att vara med på lekar med fallskärmen. Nedan kommer några bilder från den rasten. I dag (fredag) var det skridskodisco första rasten.
Nu får vi även i början av varje vecka reda på vilka aktiviteter som sker de olika rasterna. Kanon!





Svenska: 
Vi jobbar vidare med faktatexter.
Vi tränade på att läsa och förstå en faktatext om lodjur. När vi arbetat klart enskilt fick vi jämföra våra svar i par och diskutera eventuella olikheter i svaren.

Vi har även tränat på att skriva en faktatext om Rödräven. Då arbetade vi i par och hjälptes åt. Vi hade en tankekarta till stöd. Nästa vecka ska alla skriva en egen faktatext utifrån en given mall.

4B dramatiserade olika delar ur vår högläsningsbok: Pax -  Nidstången. Eleverna delades upp i grupper och fick en scen ur boken tilldelade. Sedan hade de några minuter på sig att dramatisera och spela upp denna scen utan att prata. Resten skulle sedan gissa vilken scen som spelades upp. Det var roligt att se deras kreativitet och vi fick tillsammans prata om de olika scenerna. Ett bra sätt att förstå en text  bättre. 

Svenska grammatik: Vi fortsatte med -lj, -gj, -hj ljudet. Här finns inga direkta regler att följa. Det är bara att träna genom att läsa och skriva mycket.






Bild: Zentangle är olika mönster i grupp. Det var jätteroligt att göra och resultaten kommer att visas på bloggen framöver. Först lärde vi oss olika ord och begrepp i bild som hade med linjer och former att göra.



Teknik: Den här veckan började vi med programmering. Vi lärde oss ord och begrepp och fick sedan bl a programmera en kompis i klassrummet. Vi fick också göra en algoritm genom att lägga olika påståenden gällande Elisabeths morgonrutiner. Elisabeth visade även en Bluebot som hon programmerat att gå i en bestämd bana.



 Engelska: Vi fick träna på grammatik (a,an, I am o s v ) genom att lägga lappar i rätt ordning. Efter det jobbade vi vidare i workbook med färger och kläder


Vikingatiden:
Vi har arbetat klart med våra slutarbeten om Vikingatiden. Det var verkligen full koncentration och alla elever har jobbat mycket bra!
Det ska bli spännande att se/läsa/höra slutresultaten. Några elever har valt att redovisa för klassen, andra för en liten grupp. Några elever vill att deras berättelse ska läsas upp - andra vill att den hellre ska läsas av Anna.

Idrott:
I måndags hade klassen Anna som vikarie på idrotten eftersom Sasha var hemma med sjuka barn.
Vi värmde upp med två lekar - "Hååll rockringarna snurrande" och välta kon.
Sedan gjorde vi en stafett som inspirerats av "bottle flip".
Förste man i laget springer fram till konan, snurrar den och försöker få den att stå. Lyckas man springer man och hämtar en ärtpåse, Misslyckas man springer man tillbaka till laget och låter nästa person försöka.


Matte:

Vi tränar på att räkna med ekvationer:



NÄSTA VECKA:

Keramik med Åsa Hellhoff - se info tidigare inlägg på bloggen, på facebook, på lapp hem eller på mail.

Läsläxa kapitel 7 till måndag.
Läxa i engelska till fredag, -ingform.

Ingen idrott på måndag på grund av keramiktemat.

Steget före inställt v.4-6 pga keramiktemat.