2016-11-18

v.46

Matte:
Den här veckan har vi fortsatt att träna på att räkna kortdivision. Vi tog det ett steg längre och fick lära oss att räkna med minnessiffra.
OM man vill lära sig själv om detta så ligger en film från youtube som länk under fliken matematik.

Vi använder våra små tavlor för att få alla aktiva vid genomgångar. 







Historia:

Vi gjorde några förförståelseövningar kring ämnet Vikingatiden.
Eftersom klassen läste Vikingatiden i våras ville jag kolla upp lite, innan vi påbörjar arbetsområdet, vad de kan redan om tidsperioden.
Först gjorde vi en kahoot.
Sedan gjorde vi en begreppsövning där jag ville se vilka begrepp eleverna har koll på och vilka som är helt nya.
Nu känner vi oss alla redo att starta upp tema Vikingatiden till veckan.



Idrott: 

Klassen fick prova på att dansa salsa. Vi tränar mer nästa vecka. 


Svenska: 

I början av terminen lyssnade vi på radioteatern Häxorna (bok av Roald Dahl). 
Den här veckan fick vi se filmen som baseras på boken. Efter filmen satt vi i grupper och skulle träna på att jämföra. Vi skulle hitta likheter och skillnader mellan radioteatern och filmen. 
Flera blev nyfikna på att även läsa boken för att kanske hitta ännu fler saker att jämföra.  

Vi tränade på att ge varandra kamratfeedback med hjälp av TRE STJÄRNOR OCH EN ÖNSKAN.
Vi har sedan tidigare skrivit återberättande texter. Dessa skulle vi nu hjälpa varandra att förbättra. 
Till vår hjälp har vi stödmall och checklista - samma som vi även använde när vi skrev. 

Utifrån denna ska eleverna ge varandra två stjärnor (vad som var bra med kamratens text) och en önskan (vad kamraten kan förbättra i sin text). 


Checklista              återberättande text


Rubrik som passar till texten



Inledning 
VEM? VAD? NÄR? VAR? VARFÖR?



Händelser  
Skrivs händelserna i kronologisk ordning?



Tidsord 
Börjar varje händelse med ett tidsord? Variera dem!



Verb i preteritum
(åkte, sprang, hoppade, sjöng)



Styckeindelning
Är varje ny händelse skriven i ett nytt stycke?



Avslutning
Finns en egen åsikt med?





Nästa vecka: 

Vi drar igång med utvecklingssamtalen. Kom ihåg att meddela oss om ni inte kan komma.


Fundera till på måndag vilka som vill/kan vara småtomtar på julskyltningen!

Måndag: 
Läsläxa: Pojken och Tigern  kapitel 2
Steget före

Tisdag/torsdag: 
Vi startar upp tema Vikingatiden (svenska och historia).

Fredag: 
multiplikationsläxa (individuell)
engelska glosor