Vi börjar med bilder från vår fantastiska friluftsdag.
Just nu finns tyvärr bara bilder från oss som var i Getberget, men jag hoppas att vi kan lägga in bilder från Vojen på måndag.
GOTD:
Först fick vi lära oss om Fort Boyard utanför Frankrikes västra kust. Där spelas Fångarna på fortet in.
Den andra GOTDen var Rocka sockorna. Vi fick veta hur det hela startade, varför man gör det och såklart kom vi överens om att rocka sockorna på tisdag :):
Hela Sverige rockar sockorna den 21/3
SO:
Vi har precis påbörjat arbetet med medeltiden - en spännande tidsperiod i Sveriges historia. Fråga gärna hemma och be barnen berätta hemma vad de lärt sig.
Vi såg en film den här veckan och tränade på att söka fakta i filmen samtidigt. Eleverna fick svara på frågor med två svarsalternativ. Det är viktigt att inse att man hela tiden gör saker för att lära sig - om man ser en film så är det mycket fakta i den som man ska ta till sig. Då är det också bra att få träna på olika sätt att få till sig kunskap under filmen.
SVENSKA:
Vi fortsatte skriva på "Monstret". I kapitel 2 ska man träna på att beskriva känslor (rädsla).
När eleverna kollat av med hjälp av stödmall och checklista om han/hon tänkt på allt och fått med allt i instruktionen väntar de på att någon kompis ska bli klar. Då ställer de upp en mugg på bänken. Ett jättebra sätt att slippa ropa och söka kamratbedömningskompis. Arbetsron kan fortsätta vara lugn och det är bara jag (Anna) som måste hålla lite koll på var det står muggar :).
När vi kamratbedömer använder vi en mall som kallas "två stjärnor och en önskan". Det är inte alltid lätt att ge bra feedback som är konstruktiv och leder till utveckling - men vi fortsätter träna.
BRYGGANPROJEKTET:
Klassen var på två pass "bryggan" - man fick testa på både dans och drama.
NÄSTA VECKA:
Måndag: ta med läsläxan (både gul bok och läsebok)
inget steget före pga klasskonferens
Tisdag: Vi rockar sockorna!
Onsdag: engelskatest
Torsdag: Brygganprojektet fortsätter
Just nu finns tyvärr bara bilder från oss som var i Getberget, men jag hoppas att vi kan lägga in bilder från Vojen på måndag.
|
Full fart i jättefina backar. |
Vi har en kanonfin backe i vår kommun - passa på att åka dit någon helg! |
Inte ens lärarna ville åka hem! |
GOTD:
Först fick vi lära oss om Fort Boyard utanför Frankrikes västra kust. Där spelas Fångarna på fortet in.
Den andra GOTDen var Rocka sockorna. Vi fick veta hur det hela startade, varför man gör det och såklart kom vi överens om att rocka sockorna på tisdag :):
Hela Sverige rockar sockorna den 21/3
SO:
Vi har precis påbörjat arbetet med medeltiden - en spännande tidsperiod i Sveriges historia. Fråga gärna hemma och be barnen berätta hemma vad de lärt sig.
Vi såg en film den här veckan och tränade på att söka fakta i filmen samtidigt. Eleverna fick svara på frågor med två svarsalternativ. Det är viktigt att inse att man hela tiden gör saker för att lära sig - om man ser en film så är det mycket fakta i den som man ska ta till sig. Då är det också bra att få träna på olika sätt att få till sig kunskap under filmen.
Vi fortsatte skriva på "Monstret". I kapitel 2 ska man träna på att beskriva känslor (rädsla).
När eleverna kollat av med hjälp av stödmall och checklista om han/hon tänkt på allt och fått med allt i instruktionen väntar de på att någon kompis ska bli klar. Då ställer de upp en mugg på bänken. Ett jättebra sätt att slippa ropa och söka kamratbedömningskompis. Arbetsron kan fortsätta vara lugn och det är bara jag (Anna) som måste hålla lite koll på var det står muggar :).
Alla arbetar mycket ambitiöst och koncentrerat. Några vill ha musik i öronen, andra inte. |
BRYGGANPROJEKTET:
Klassen var på två pass "bryggan" - man fick testa på både dans och drama.
dans på Medborgarhuset |
Drama i dramasalen |
NÄSTA VECKA:
Måndag: ta med läsläxan (både gul bok och läsebok)
inget steget före pga klasskonferens
Tisdag: Vi rockar sockorna!
Onsdag: engelskatest
Torsdag: Brygganprojektet fortsätter