VT-18
Skolans trivselregler
Grundskolans läsårstider och lov 2017-18
Ny kommungemensam ledighetsansökan. Gäller från v.15 VT-18
Försäkringar
Skolans matsedel:
Vecka 3
Vecka 4
Vecka 5
Vecka 6
Vecka 7
Vecka 8
Vecka 9
Vecka 11
Vecka 12
Vecka 13
Vecka 15
Vecka 16
Vecka 17
Vecka 18
Vecka 19
Vecka 20
Vecka 21
Vecka 22
Vecka 23
Vecka 24
____________________________________________
VT-18
180508 Matråd Protokoll
__________________________________________________
HT-17
Protokoll
170830 Matråd
Skolans trivselregler
Grundskolans läsårstider och lov 2017-18
Ny kommungemensam ledighetsansökan. Gäller från v.15 VT-18
Försäkringar
Skolans matsedel:
Vecka 3
Vecka 4
Vecka 5
Vecka 6
Vecka 7
Vecka 8
Vecka 9
Vecka 11
Vecka 12
Vecka 13
Vecka 15
Vecka 16
Vecka 17
Vecka 18
Vecka 19
Vecka 20
Vecka 21
Vecka 22
Vecka 23
Vecka 24
____________________________________________
VT-18
180508 Matråd Protokoll
__________________________________________________
HT-17
Protokoll
170830 Matråd
Närvaro: Lena
Bjelkström/rektor, Kerstin/matsalsvärdinna, Mira/köksansvarig, Lena/rektor,
Alvin/åk 1, Dante/åk1, Frida/åk 2, Tiger/åk 2, Humla/åk 3, Sanna/åk 3, Emma/åk
4, Betim/åk 4 samt Molly, Matilda, Albin, Joshua/åk 5.
Matsvinn, minska mat
som slängs: Vi väger svinnet under en vecka varje månad. Vi vill att ni tar
lite mat först och hämtar mer mat istället, när och om ni önskar det. Ni
behöver inte stå i kö för att hämta mer mat. Smaka av allt!
Barnen önskar mer
friterad fisk, det serveras inte, däremot panerad fisk. Köket tillagar 1200
lunchportioner varje dag, därför hinner man inte panera fisk. Fiskpinnar är
inte så näringsrika. Barnen önskar kolsyrat vatten, kökspersonalen tar upp det
med sin chef. Åk 3 vill att grönsakerna serveras var för sig. Var tredje vecka
serveras rena grönsaker, övriga veckor serveras blandad sallad.
Vad tycker barnen om
maten? De flesta tycker att maten är god.
Vad gillar ni mer och
vad gillar ni mindre? Det finns alltid två maträtter att välja på, varav en
är vegetarisk. Ibland har vi rester, extra mat vid en av diskarna. Barnen
önskar kycklingnuggets ofta, likaså hamburgare och taccos. Önskematen serveras
några gånger under termin. Barnen önskar grädde till pannkaka, men det har man
tagit bort ur näringssynpunkt (fett).
Vad tycker ni om
matsalen? Bra.
Ljudnivån? Inte
så bra. Örat togs bort för att barn stod vi örat och skrek för att örat skulle
lysa rött, örat användes inte på det sätt som det skulle göra. Eleverna
föreslår att man kan påminna varandra om att prata tyst. De vuxna säger till
men eleverna lyssnar inte. En elev föreslår att om det spelas musik så kanske
pratet inte hörs. Kökspersonalen lovar lösa musikfrågan, de lovar lösa det
under de närmaste fyra veckorna. Lugn musik. Inget spring i matsalen, det måste
följas!
Undvik lång kö:
Om alla går samtidigt så blir det lång kö till disken, försök organisera det
bättre. Vänta tills kön minskat innan du ställer dig i den.
Bakom tangenterna/Lena Bjelkström
170830 Elevråd Björkbacka
Närvaro: Ellie
Karlsson/åk 1, Aron Lööf/åk 1, Viggo Lindström/åk 2, Lucas Arnlund/åk 2, Tyra
Hansén/åk 3, Vilhelm Sundberg/åk 3, Hilda Ståhl/åk 4, Tuva Gisselman/åk 4,
Elvis Gallon/åk 5, Maya Amir/åk 5, Sindy Skarp/åk 5, Arvid Nilsson/åk 5, Lena
Bjelkström/rektor.
Björkbackaskolans
trivselregler: Alla elever åk 1-5 känner till reglerna.
Björkbackaskolans
likabehandlingsplan: Åk 2-5 känner till planen och vad den innebär. Vi
pratar om likabehandlingsplanens mål för läsåret 17/18: språkbruk.
Elevrådsrepresentanterna enades om att språkbruk är hur man behandlar varandra
med språket. Man kanske säger fula ord och svär eller säger elaka saker till
varandra. Vi ska alla ta ansvar för vad vi säger till varandra, och hur vi
tilltalar varandra.
Organiserad rast:
Viktigt och bra tycker elevrådsrepresentanterna. Har man ingenting att göra
eller ingen att vara med så kan man vara med där. Alla representanter lovar att
vara med i den organiserade rasten vid minst två tillfällen innan nästa
elevråd. Detta för att vi ska kunna diskutera och utvärdera hur det fungerar.
Några elevrådsrepresentanter säger att samlingsplatsen ska vara vid
flaggstången men att det inte alltid är så. Lena lovar fråga fritids om
uppsamlingsplats och information om aktivitet.
Skadegörelse:
Lena berättar att det under kvällstid och helger skett skadegörelse av olika
slag på skolan, man har bl a tagit bort spröjs från flera fönster (främst på
grön flygel) och även eldat på spröjs, detta har Lena Polisanmält som
skadegörelse, Inbrottslarm har lösts ut på kvällstid, bl a pga ett öppet
fönster, ev har någon tagit sig in i lokalerna efter skolans stängning.
Åk 1: önskar
plastskydd på kedjorna till alla gungor (lika som på kompisgungan), Lena ser
till så att det beställs.
Åk 2: har inte
haft något klassråd ännu.
Åk 3: Önskar en
fotbollsplan utan grus som är bättre. Lena informerar om
multisportanläggningen, att den är försenad, tidigast klar sommaren 2018. Det
är hål i taket på vindskydden och man kan göra illa sig på spikar som sticker
ut. Lena ber eleverfna visa dem som är rastvärd var det sticker ut sprikar, så
åtgärdar vi det på en gång med hammare (!). Kompisgungan är hal och farlig
tycker barnen, man kan inte hålla i sig i den. Lena ber dem därför gunga försiktigt.
Den gamla kompisgungan var bättre att hålla i sig i, däremot så stack det ut
stråltrådar som barn skadade sig på. Treorna tycker att många klättrar på tak
med mera på lekställningarna, och att det därför går sönder saker på
lekställningarna. Stickor finns fortfarande i lekställningen Mexico, som barnen
gör illa sig på. Treorna vill också att vi bygger ut Mexico. Lena säger att vi
just nu inte har råd med det. Färg har flagnat bort från Mexico, Lena lovar ta
upp det med ÅFA.
Åk 4: Har ännu
inte haft något klassråd.
Åk 5B: Har ännu
inte haft något klassråd. 5A: Hoppstyltor behövs till boden, Lena lovar
beställa flera.
Bakom tangenterna; Lena Bjelkström/rektor
PROTOKOLL MATRÅD 2016-11-07
Närvarande: Åk 1 Alex och Tuva, åk 2 Joel och Meya, åk 3 Wilma och Arvid, åk 4 John, Edvin och Emilia, åk 5 Erik och Saga, Lena Bjelkström rektor och Jessika Falk Nilsson.
Önskemenyer från alla klasser: Potatisgratäng, vanlig lasagne, hamburgare, kyckling naggets, kycklingklubbor, kycklingvingar, spagetti, kebab, strips, tjockpannkaka, fläskpannkaka, pizza, thaimat, gröt, ris med kyckling och bea-sås. Jessika vet att många önskar den här typen av rätter men också att många äter sådan mat hemma. Flera av önskerätterna brukar skolköket tillaga och Jessika kommer att ta med elevernas önskemål när hon har möte med sin personal för planering av kommande veckomenyer. Gröten har man plockat bort från lunchmenyn för att det är för lite näring för en hel skoldag. Men risgrynsgröt serveras dagen innan jullov.
Åk 1 (med flera) tycker att det är för hög ljudnivå i matsalen. Vi funderar på vilka det är som skriker, är det mattanterna? Nej, vi är överens om att det är eleverna själva. Börjar några skrika till varandra så måste övriga göra det också för att överrösta. I matsalen saknas ljuddämpande plattor i taken, även borden är slamringa, det finns bättre bord som är mer ljuddämpande men de kostar mycket pengar. Eleverna frågar efter ”Örat”, varför det inte sitter uppe på väggen längre. Jessika berättar att det var elever som ställde sig framför ”örat” och skrek för att se när det ändrade färg. Men vi kom överens med Jessika om att ”Örat” ska sättas upp igen men att vi måste ta upp i klasserna att vi alla måste hjälpas åt att prata i låg samtalston till varandra. Åk 1 önskade också fiskpinnar. Jessika berättar att många tycker om panerad fisk men att det inte är lika näringsrikt som den fisk som de tillagar själva. De vill laga maten från grunden för att det är nyttigare men Jessika lovar att de ska få panerad fisk någon gång i alla fall. Åk 1 tycker också att många springer i matsalen. Vi kommer överens om att ta upp det i klasserna och påminna varandra. Att springa innebär en olycksrisk.
Åk 2 önskar korv med bröd till ”mellis” och det lovar Jessika ordna någon gång. De vill också ha mer majs, och ”rena” grönsaker inte blandade sallader. Jessika känner till att det är ett önskemål men att det går mycket av vissa grönsaker då och mindre av andra, men vid några tillfällen kan de erbjuda det. Vi pratar om att det är viktigt att lägga lite grönsaker på tallriken också, smaka och äta upp. Smaka åtminstone från en grönsaks/salladsbytta. Åk 2 önskade också ett separat grönsaksbord men Jessika berättar att grönsakerna måste stå på kylning, vilket de gör där de står nu.
Åk 3 tycker att det är långa köer till disken. Vi pratar om det och kommer fram till att det bästa är om en av lärarna till varje klass ställer sig bakom skärmen vid disken och ”matar på” sina elever och hjälper till så det blir ett bättre flyt.
Åk 4 önskar färre blandade rätter som grytor och sallader, det kan man tillmötesgå ibland men inte varje dag. Fyrorna funderar över om det inte skulle kunna serveras mer utländsk mat med tanke på våra nyanlända och utlandsfödda klasskamrater. Jessika tycker att det bästa är om de kan föreslå rätter och gärna även ta fram recept. Fyrorna berömde även personalen i matsalen som de tycker ”kämpar på bra utan att ta paus”!
Åk 5 tycker att det är för mycket svinn, att det slängs mycket mat. De undrar om de kan få något gott, t ex en efterrätt om de lyckas minska svinnet. Vi enas om att testa det under en vecka under vårterminen. Femmorna frågar varför det ibland är hela potatisar i potatismosen. Jessika förklarar att 140 kg potatis kokas i 200-liters grytor och då kan det bli så att någon potatis inte blir riktigt mosad. Fyrorna tycker att falukorven är ojämnt stekt, vissa skivor är ostekta och andra inte. Jessika förklarar att korven steks på stora block och att de ser ojämnt stekta ut för att de ligger omlott, men att de inte är råa även om det kan upplevas så.
På Boberg serveras ungefär 650 elever under två timmar (10.30 – 12.30), trots det så tycker eleverna i matrådet att det fungerar ganska bra och att maten för det mesta är väldigt god.
Vid pennan/Lena Bjelkström
Protokoll 2016-10-12
Skolråd för Alby och Björkbackaskolan
Närvarande: Fem föräldrar, en politiker, fyra förstelärare och rektor.
1. Mötet öppnas
2. Sekreterare Annki Eriksson
3. Elevhälsa
Katrin, specialpedagog, Lena Bjelkström rektor, Kina Wiklund, kurator,
Carina Edin skolsköterska. Vi arbetar förebyggande mot kränkande behandling. Skolorna arbetar med rast aktiviteter, EQ, Kina har grupper och har värderingsövningar.
Elevrådet ska få vara med och hjälpa till att få välja saker att köpa.
4. Projekt Bryggan integration dans/drama/rytm
Elever från Björkbackaskolan kommer att få prova dans och drama. Alby skolas elever kommer att få ha rytmik/trummor hela läsåret.
5. FN dagen En gemensam temadag (Integration)
6. Likabehandlingsplan/ trivselregler
Vi går igenom rött ljus och grönt ljus och likabehandlingsplanens arbetsgång. Vi berättar om skolornas trivselregler.
7. Rektors handlingsplan läsåret 2016/2017
Pedagogerna har ett specialpedagogiskt förhållningssätt till lärande och anpassar undervisningen utefter individuella utvecklingsbehov.
Arbetssättet i lärarnas undervisning är språkutvecklande.
Förstelärarna har egna träffar där de läser och fördjupar oss i ett specialpedagogiskt förhållningssätt och ett språkutvecklande arbetsätt.
Nu läser förstelärarna en bok som heter Mindset av Carol S Dweck.
Den handlar bl.a. om att du blir vad du tänker.
8. Lärarförbundets ranking från plats 250 år 2012 till placering 97 år 2016.
9. Nästa skolråd onsdag 7 december klockan 18.00 på Alby skola
Sekreterare Rektor
Annki Eriksson Lena Bjelkström
Elevråd Björkbacka
2016-09-20
Närvaro:
·
Åk 1: Elton
·
Åk 2: Milton och Linus
·
Åk 3: Rasmus och Tuva B
·
Åk 4: Molly, Noa, Sindy (Lucas sjuk)
·
Åk 5: Ebba, Moa
Sekreterare:
Rektor
1.
Lena lär sig barnens namn, namnövning
2.
Vi pratar om hur det kom sig att just dom blivit
valda till elevrådsrepresentanter, några visste men inte alla. Vi kom fram till
att det som krävdes var att man var en bra kompis som sällan eller aldrig
bråkar med andra och att man vågar prata inför andra. Några berättade om sin
upplevelse av att ha varit kamratstödjare, att det kändes som man måste lösa
bråk, att man inte alltid kunde leka på rasten. Lena berättar för
elevrådsrepresentanterna att vi som jobbar i skolan bestämt oss för att inte
utse kamratstödjare det här läsåret utan att klasserna istället skulle utse en
bra kompis till elevrådet. Vid varje elevrådsträff så kommer vi att prata om
arbetsmiljön i skolan, hur man upplever det i klassen och ute på rasterna. Det
är allas ansvar att vara en bra kompis och att respektera varandra.
3.
Lena frågar om eleverna känner till
likabehandlingsplanen, det gjorde inte alla. Därför får
elevrådsrepresentanterna i uppdrag att påminna sina lärare om det bildspel som
finns och som handlar om likabehandling. Bildspelet , trappan, trafikljuset,
likabehandlingsplanen ska vara känd av ALLA elever på skolan.
4.
På rasterna så ordnar en fritidspedagog en
rastaktivitet. Det har på de här fem veckorna nästan inte varit några barn som
deltagit i aktiviteterna. Därför vill vi att lärarna påminner eleverna innan
rast om rastaktiviteten och att det är samling på lilla grusplanen.
Fritidspedagogerna kommer att mejla ut vilka aktiviteter som erbjuds vilka
raster.
5.
Väggen mellan åk 3 och åk 5 kapprum är ett
problem, det kastas över kläder och skor. Det måste upphöra omedelbart. Det är
en kränkande handling, ingen ska behöva leta skor och kläder för att någon
”busat”.
6.
Nästa elevrådsmöte (obs nyinsatt datum): Onsdag 26 oktober
klockan 12, vecka 43
Lena Bjelkström