Imorgon ska eleverna få använda det de lärt sig om hur en återberättande text är uppbyggd genom att själva skriva en sådan text. För att de ska veta vad som krävs och hur de ska nå en hög måluppfyllelse ska de få denna lärandematris.
Jag…
|
kan
|
kan väl
|
mycket väl
|
INNEHÅLL
|
skriver nästan allt i kronologisk ordning och några av verben är
skrivna i preteritum (dåtid).
begripligt
|
skriver allt i kronologisk
ordning och de flesta av verben är
skrivna i preteritum (dåtid).
relativt
tydligt
|
alla verben är skrivna i
preteritum (dåtid).
Tydligt
|
STRUKTUR
|
Min berättelse har inledning
och avslutning.
Några händelser skrivs som nytt stycke.
Min berättelse har rubrik.
i
huvudsak fungerande
|
Min berättelse har tydlig inledning som ger svar på flera inledningsfrågor
samt avslutning som sammanfattar
texten.
Nästan alla händelser
skrivs som nytt stycke.
Min berättelse har passande
rubrik.
relativt
väl fungerande
|
avslutning som
sammanfattar texten där egen åsikt
kommer fram.
Alla händelser skrivs som
nytt stycke.
Min berättelse har passande rubrik som lockar till läsning.
väl
fungerande
|
VARIATION
|
upprepar sällan tidsord.
viss
|
varierar tidsorden.
förhållandevis
god
|
varierar tidsorden och väljer
ord som förstärker innehållet.
god
|
Kan
skriva olika slags texter med
|
|
|
|